{"id":655,"date":"2023-09-22T15:09:06","date_gmt":"2023-09-22T13:09:06","guid":{"rendered":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/?p=655"},"modified":"2024-01-17T15:47:37","modified_gmt":"2024-01-17T14:47:37","slug":"en-bilfri-bydel","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/aktuelt\/en-bilfri-bydel\/","title":{"rendered":"En bilfri bydel"},"content":{"rendered":"\n

Pappen Sarpsborg skal v\u00e6re en bilfri bydel. En bydel som ikke er avhengig av bil for \u00e5 f\u00e5 hverdagen til \u00e5 henge sammen, men hvor avstander til det du trenger er i gang-\/sykkelavstand.<\/p>\n\n\n\n

10-minuttersbyen<\/h3>\n\n\n\n

Dette er en betegnelse p\u00e5 fremtidens byutvikling, og betyr n\u00e6rhet mellom boliger, arbeidsplasser og daglige gj\u00f8rem\u00e5l. Les mer om 10-minuttersbyen<\/a> her!<\/p>\n\n\n\n

\"Illustrasjon<\/figure>\n\n\n\n

G\u00e5ende og syklende<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

P\u00e5 Pappen Sarpsborg er m\u00e5let \u00e5 ha alle hverdagsfunksjoner innen 5-minutters gangavstand. Videre skal det v\u00e6re gode og attraktive forbindelser til sentrum, n\u00e6romr\u00e5det og offentlig transport. I Pappen er intensjonen \u00e5 skape en bilfri bydel, hvor gater er prioritert for g\u00e5ende og syklende. <\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Adkomst med kj\u00f8ret\u00f8y<\/strong><\/h3>\n\n\n\n

Det vil allikevel v\u00e6re mulig med korte drop-off, varelevering og n\u00f8dvendig utrykningskj\u00f8ret\u00f8y. For \u00e5 underst\u00f8tte den bilfrie bydelen planlegges parkering i periferien av planomr\u00e5det, langs Follogata og med et mobilitetshus i nordvest.<\/p>\n\n\n

\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n

Mobilitetshus<\/h3>\n\n\n\n

Mobilitetshuset skal v\u00e6re et attraktivt og levende element i bydelen, samtidig som huset skal brukes til \u00e5 promotere og styrke gr\u00f8nn mobilitet. <\/p>\n\n\n\n

Mobilitetshuset er et viktig mobilitetspunkt p\u00e5 Pappen, med en stor samling biler p\u00e5 ett sted. I mobilitetshuset skal det v\u00e6re plass til flere mobilitetsformer, som delesykler, cargosykkel, sparkesykler, delebiler m.m., herunder pakkepost og andre samlende servicel\u00f8sninger til bydelen. <\/p>\n\n\n

\n
\"\"<\/figure><\/div>\n\n\n

Taket skal v\u00e6re tilgjengelig, og det er viktig \u00e5 vise offentligheten adgang til taket p\u00e5 en tydelig m\u00e5te, gjerne utformet som en trapp p\u00e5 fasaden. Trappen gir adgang til taket, samtidig som det ogs\u00e5 skapes adgang til de \u00f8vrige etasjene. <\/p>\n\n\n\n

Mobilitetshuset er et funksjonelt bygg tilpasset bilens dimensjoner og kj\u00f8rem\u00f8nster. Dette gir typisk en kompakt og dyp bygningskropp som kan deles i 3 deler; basen, kroppen og toppen. <\/p>\n\n\n\n

Basen<\/strong> – I f\u00f8rste etasje skal det etableres en st\u00f8rre butikk eller et annet allmennyttig program med lager og varelevering som utnytter det dype arealet. <\/p>\n\n\n\n

Kroppen<\/strong> – Midterste del er prim\u00e6rt planlagt for parkeringsplasser. Parkeringsplassene er naturlig ventilert og det skal sikres en \u00e5pen og luftig fasade. \u00c5pninger i fasaden skal utformes slik at det skapes variasjon og spill i de store fasadepartiene. Ytterligere virkemidler kan v\u00e6re plantekasser, begr\u00f8nning, belysning eller andre elementer som bryter ned de store fasadearealene og skaper en im\u00f8tekommende og attraktiv fasade i samspill med omgivelsene. <\/p>\n\n\n\n

Toppen<\/strong> – Den store takflaten p\u00e5 toppen skal utnyttes til \u00e5 skape et spesielt sted og m\u00f8teplass p\u00e5 Pappen. Med et tilgjengelig tak er det viktig \u00e5 vise offentligheten tydelig adkomst til taket.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Pappen Sarpsborg skal v\u00e6re en bilfri bydel. En bydel som ikke er avhengig av bil for \u00e5 f\u00e5 hverdagen til \u00e5 henge sammen, men hvor avstander til det du trenger er i gang-\/sykkelavstand. 10-minuttersbyen Dette er en betegnelse p\u00e5 fremtidens byutvikling, og betyr n\u00e6rhet mellom boliger, arbeidsplasser og daglige gj\u00f8rem\u00e5l. Les mer om 10-minuttersbyen her! G\u00e5ende og […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":665,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/655"}],"collection":[{"href":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=655"}],"version-history":[{"count":13,"href":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/655\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1105,"href":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/655\/revisions\/1105"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/665"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=655"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=655"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/pappensarpsborg.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=655"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}